23. kesäkuuta 2010

MATKALLA

Muutaman päivän ehkä tervetulleenkin tauon jälkeen kertoelen jälleen kuulumisia.Mies on kolmatta päivää intervallihoidossa,jonne pitkin hampain jäi.Vietyäni hänet istahdin bussin kuljetettavaksi takaisin Helsingin keskustaan.Katselin itselleni esikaupunkien hiukan vieraita maisemia auton ikkunasta,kunnes tutut kadut ilmestyivät silmien eteen.Koti ja loma.

Terveisiä kaupungista,joka oli olemassa jo kauan ennen Helsinkiä.Silja-Tallinkin vihreää väriä tunnustava kelpo alus kuljetti C:n ja minut Viron pääkaupunkiin.Meri oli tyyni,ihmiset laivassa rennosti pukeutuneina vapaalla, kuka aikeissa vain Tallinnassa käymään tai oleskelemaan pitempään,kuka palasi kotiinsa ja kuka sitten jatkoi Virosta matkaansa pitemmälle Eurooppaan.Matkalaukkuja,reppuja,tyhjiä tavarakärryjä paluumatkaa varten,koiria,lapsia,hymyä,iloista mieltä kuten aina lomamatkoilla.

Hyppäsimme Tallinnan kaijassa taksiin ja ajoimme Vanhaan kaupunkiin.Sinnehän turistit suuntaavat.Pöytävaraus oli Olde Hansassa,jonne kaikki ovat terwetulleet.Onhan kysymyksessä "hansan cauppamiehen coto,jossa on callein maustein kera ruoghat,maan ääristä ihmetavarat,caunit mestarein lasit,astiat,maciat mantelit,arwollisten linnoihin sopivaiset musikantit,palwelijain sydämen lämpö ja cunnioitetuin wierain sielun ilo".

C. kulki ihastunein katsein perässäni jykeviä ja pimeitä portaita pitkin Hansan yläkerrokseen,sillä olin tahtonut syödä sisällä eikä ulkona terassilla.Kynttilät valaisivat kulkuamme ja salista kuului iloinen puheensorina espanjaksi,saksaksi,suomeksi ja monilla muilla kielillä.Ruokasalissa pullahdimmekin sitten keskelle keskiaikaa.Kynttilävalossa näimme jykevät puupöydät,järeät samoin paksusta puusta tehdyt tuolit ja penkit,ajan patinoimat.Tummat seinät,jossa yksi ikkuna-aukko,jonka luukut olivat auki valon päästessä leikittelemään monissa seinämaalauksissa,joiden tarkasteluun meni aikaa.C valokuvasi kuva kuvan perään.
Ajanmukaisesti pukeutuneet tarjoilijat palvelivat ja mekin saimme eteemme ruokalistan.Muhkeat annokset jänispaistia suussa sulavine lisukkeineen teki meille kauppansa kyytipoikana lasillinen viiniä.Jäkiruuaksi ruusun terälehtien somistama vanukas.

Vielä kerros ylös kaivatessamme pääsyä naistenhuoneeseen.Puuta ja kuparia,hämärä sekin.Kynttilän valossa toimimme ja kädet pesaisimme kallistaessamme vanhaa kuparista kahvipannua,jonka nokasta lorisi iloisesti kirkas vesi.Sekin paikka sai "wierain sielut hehkumaan". Olde Hansa kaikkinensa sai minulta jälleen täydet pisteet ja siitä ilosta annoin kunnon tipit tarjoilijatytöllemme.

Taas portaita alas läpi hämärän ensimmäisen kerroksen pubimaisen salin,jossa wierailla pääasiana oli nauttia "munckein neuvoin salareseptein myötä tehdyt juomat".Olimme menossa Olde Hansan puotiin ostoksille.Ja me tytöt ostimme! Minulla on nyt Olde Hansa Musicus-cd,uudet olutmukit, Bööminmaan malliin puhallettuja olutlaseja ja pussillinen paahdettuja manteleita.Meillä kummallakin pullotti somasti ruskea iso paperikassi.

Kotimatkalla Super Starin parfyymipuotiin! Vedin syvään henkeä kaiken sen ylellisen ja ihanan aromin keskellä.Hyllyt piripinnassa hajuvesiä pakkauksissaan,testerit helposti saatavilla.Tuoksut levisivät sieraimiini,ruumiini nautti.Ostin Guccia,Pradaa ja Chanelia.Rakastan hajuvesiä! Uusi kassi kannettavaksi,mutta tällä kertaa proosallisesti muovia.Sitten vielä iso pussillinen karkkia iltojeni iloksi ja takaisin tanssisalin nojatuoliin etukannelle,jonka suurista ikkunoista aukeni näkymät Suomenlahden ulapalle.C ei ollut minua huonompi,vaan kantoi myös rahansa kauppojen kassoille.Niinkuin laivayhtiön toive on.Me täytimme sen.

Itse Räävelissä olo jäi pintapuoliseksi,joka ajanpuutteen vuoksi oli näin tapahtuvaksi kaavailtukin.Jos olisimme voineet olla pitempään,olisin C:lle näyttänyt muutakin Tallinnaa kuin sitä,joka nyt urkeni edessämme Vana turgin tienoolla.Myös C:n kipeä lonkka oli liikkumisellemme hiukan esteenä.Kävelimme kuitenkin urheasti Vanhasta kaupungista muurin juurelle,jossa kukkakauppiaita riittää pitkästi.Kukkia en tällä kertaa ostanut,mutta vanhalta venäläiseltä naiselta, pullealta ja ystävälliseltä, punaisia ahomansikoita.Niitä napostellessamme otimme taksin ja ajoimme satamaan.Matkamme oli päättymässä.

Mies vielä hoidossa viisi päivää.Tänään vain olen.Huomenna C:n luo visiitille ja sitten aletaankin olla lähellä juhannusta.Helsinki hiljenee.Samoin minä tässä ja nyt.