3. heinäkuuta 2010

TÄNÄÄN TÄSSÄ TAAS

Tommy Tabermann on kuollut.Tämän luin lehdestä ja sydämeeni tuli tyhjyys.En teoksiaan ole lukenut,joitakin yksittäisiä runoja vain.Uutisvuodossa tietysti kaverin olen nähnyt ja tykästynyt kovin hänen sanavalmiuteensa,älykkyyteensä.Olen myös tv-ruudussa katsellut häntä eduskuntasalin tuolilla ja kuunnellut joskus asiaansa.Kun tämmöinen sympaattinen ja lämminhenkinen henkilö,jota ei edes tunne,poistuu riveistämme,se kuitenkin koskee.Uutisvuoto himpun verran heikentyi,kun Tabermann sen jätti vuonna 2007.Tilalle tuli nauravainen Stan Saanila.Ja kun tänä vuonna lähti Peter Nyman muihin tehtäviin,minkälainen on ohjelman jatko uuden vetäjän Baba Lybeckin myötä? Jatkaako tyylikkäällä huumorilla kyllästetty Jari Tervo? Pidettyä ja rakastettua ohjelmaa on tehty jo vuodesta 1998.Pitäneekö yhä pintansa kaikkien muutosten jälkeen? Jos Tervo vielä jättäytyy pois...

Nyt on sitten huomattu,että meitä suomalaisia on kahta lajia.On itäisiä ja läntisiä ihmisiä.Itäiset lystimpiä ja vilkkaampia,kun läntisessä mielessä jyllää vakavuus ja säntillisyys.Pantiin lehdessä oikein vastakkain itäisiä ja läntisiä julkkiksia.No,olihan eroa.Lehden mukaan.Toinen lupsakas,toinen vähemmän.Kivoja tutkimuksia tämmöiset.Ja kaikkihan ovat huomanneet esimerkiksi karjalaisten eloisuuden ja puhevilkkauden,iloisen ja optimistisen mielen.Kun taas jossain Varsinais-Suomessa elellään vaiteliaina ja totisina huolen häivä otsanahassa.Kumpaako lajia minä sitten olen? Läntistä kai,kun Helsinki on ollut sukuni koto.Mä siis "oon mikä oon,en voi muuksi tulla,ei muu parempaa oisi mulla".

Palaan vielä eiliseen aiheeseen Tsilari-lehteen ja nyt Mikko Seppälän kirjoitukseen eräästä suomalaisesta miehestä. Sata vuotta sitten suosituin esiintyjä ja laulun tekijä oli Affu Tanner.Oottako kuulleet? Affu oli Stadin kundi.Hän lauloi: "Suomi muu on mulle niin kuin erämaa miss´ Helsinki vaan kosteikkona heijastaa.Sun liepeilläsi levon saan niin suloisen,niin kodikkaan sun hoiviis´ jään,en lähde kulkemaan." Kävi Tanner toki ulkomaillakin,USAssa asti,suomalaisten asuttamilla alueilla.Siviiliammatiltaan Johan Alfred Tanner oli rakennusmestari.Kerrotaan,että hänen rakentamansa talo Kaivopuistossa ainakin osittain sortui.Tämä vei rakennussopimuksia,mutta esiintyminen jäi.Kansa rakasti.Tsilari kertoo edelleen,että "Affu skrivas stygensä,jos ei ny slangiks,ni stadilaisel gartsojen kielel". Sakari Halonen oli armoitettu Tannerin kuplettien esittäjä.Häntä olemme melkein kaikki kuulleet.Hänkin jo poistunut keskuudestamme.Meidän olisi kaikkien otettava edes vähän opiksi Tannerin sanat: "Minä tahtoisin että maailma se tinkimättä ois´ ilonen ja hilpee nopea ja virkee ja huomenhuolet pois.Sillä elämä on lyhyt kun polvihame vain,siks´ ilo meillä pitää olla ain".

Olen nyt tässä mainostanut Tsilari-lehteä ehkä liiankin kanssa,samoin Helsinkiä.Voipi jotakuta ärsyttääkin.Älkää viittikö.Jokaiselle on oma kaupunki tai muu paikka tärkeä,omat juuret. Minulle se on tämä kaupunki,eikä Tsilarissakaan vikaa ole.

Mies aikoo saada minun flunssani.Pitää mennä hoivaamaan.Heippa heippa hei,kuten C aina sanoo puhelun päättyessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti