9. toukokuuta 2014

TAVARATALO ON VÄSYNYT

Rullauduin eilen tuuraajapäivänä rollaattorin kanssa tavarataloon. Asiaa oli moneen kerrokseen. Jälleen jaksoin hämmästyä myyjien ja kassojen poissaoloa. Alusvaateosaston kassalla kuuden asiakkaan jono, eikä maksun vastaanottajaa missään, ei liioin myyjää osastolla. Odottelimme. Kolme asiakasta jätti ostamatta ja pani valitsemansa  vaatteet pöydälle ja lähti. Me muut odottelimme. Yksi myyjältä näyttävä tuli ja koska olin odottanut kauimman aikaa, pyysin palvelua. Minä siis vein omiin tarpeisiini tylysti tämän ainokaisen. Enkä tiedä, tuliko joku muu rahastamaan/myymään vai jättivätkö muutkin kyllästyneet ostamatta.

Olin suihkuverho-osastolla. Sama juttu. Ei myyjää, eikä kassaa. Kolme asiakasta odottamassa. Yksi myyjä tuli kassaan ja minä pyysin hankkimaan lisäapua. Hän sanoi soittavansa huonekaluosastolle, josta saa apua. Soitti ja huonekalumyyjä tuli. Tiesi suihkuverhoistakin ja ostin yhden. En malttanut olla pitämättä suutani kiinni. Huokaisten kerroin tässä tavaratalossa olleen ennen asiat toisin. Huonekaluosaston myyjäkin huokaisi.

Ruokapuolella liityin jonottajiin juusto-osaston palvelutiskillä. Yksi myyjä ja yhdeksän asiakasta odottamassa vuoroa. Myyjä maistatutti palvelemallaan asiakkaalla juustoja, niistä keskusteltiin, mietittiin ja muutamaa lajia ostettiinkin. Minä kysyin myyjältä, onko yksin vai voisiko pyytää apua. Yksin olen, sanoi. Odottelimme vuorolappuset kädessä. Yhdeltä asiakkaalta paloi pinna ja hän lähti. Minä olin kärsivällisempi ja tahdoin ehdottomasti ostaa Stripey Jack-cheddaria.Se on kuin juustopotpuri, jossa monta cheddaria kerroksittain. Ilmestyi toinen myyjä iso juustolaatikko kainalossaan. Oli käynyt ilmeisesti varastossa. Oli tullut lisää asiakkaita juuston ostoon. Päästiin asiaan.

Onko nyt todellakin niin, että huonoina aikoina pannaan vieläkin huonommaksi irtisanomalla henkilökuntaa ja siten ajetaan asiakkaat muihin myymälöihin? Näyttää todella omituiselta, kun suuret osastot ovat myyjistä ja kassoista tyhjillään asiakkaiden harhaillessa hyllyjen ja pöytien välissä itsekseen jupisten.Onko minunkin vaihdettava lähikauppani kauempana olevaan? Mitenkäs sitten tavaratalon käy, kun ei ole enää asiakkaita? Pannaanko pillit pussiin ja historiaan jää tarina yhdestä Suomen suurimmasta ja kauneimmasta tavaratalosta, joka aloitti toimintansa Helsingissä 1800-luvulla? Väsyttääkö 152-vuotiasta?

2 kommenttia:

  1. Itse hämmennyin omassa lähikaupassani Tapiolan Stockalla, kun 19.50 kuulutettiin, että tavaratalo sulkeutuu 10 min kuluttua. Tuli kiire ehtiä Herkkuun ja ruokaostoksille. Ja niinhän siinä kävi, että kalatiskijonotuksen jälkeen en ehtinyt koota kaikkia ostoksiani. No, puoli yhdeksään mennessä olin ehtinyt naputella kotisohvalta ruokatilauksen nettikauppaan. Näin se kuluttaja liikkuu.

    VastaaPoista
  2. Siunatut nettikaupat,Katri. Kiitoksia kommentista. Itse tilaan netin kautta Herkusta ruuat ja ne kannetaan suoraan keittiööni. Suomalaiset ovat oppineet käyttämään tätäkin palvelua. Minä myös, kun jouduin lannerankaleikkaukseen ja yhä käytän joko rollaattoria tai kyynärsauvoja. Toki joskus nilkutan Herkkuun katsomaan, mitä on tarjolla. Mukavia kevätpäiviä toivottelen.

    VastaaPoista