11. marraskuuta 2014

JEESUKSEN SIVIILISÄÄTY

Eilen oli sairaanhoitaja tekemässä puolisolle muistitestiä. Arvioin jo heti alussa, että huonosti menee kuten aina aiemminkin. Ei sitten mennyt. Matikan tehtävät olivat jetsulleen oikein ja moni muukin asia meni siihen malliin, että ihan ylpistyin. Niin oli hoitajakin ällistynyt ja minä vielä enemmän. Diabeteslääkitystiedot menevät lääkärille ja saan kuulla, miten siinä asiassa edetään. Lisätäänkö vai annetaanko olla ennallaan.

Minulla on katolilainen ystävä ja hän on moneen kertaan maininnut Jeesuksen olleen naimisissa. Ensikuulemalta tämä hätkähdytti, mutta sitten aloin ajatella, miksi ei. Maria Magdalena oli vaimo ja lapsiakin kaksi. Asia askarruttanut tutkijoita kautta aikain. Nyt se on jälleen tapetilla ja puhuttamassa ihmiskuntaa. Minä ajattelen yhä: miksi ei olisi ollut naimisissa? Maria Magdalena esiintyy usein Jeesuksen yhteydessä ja on aina paikalla, kun jotain merkittävää tapahtuu. No, todistaahan kukaan ei pysty tätä ukkomiesasiaa, mutta sitä voi olla mielenkiintoista miettiä ja spekuloida. Minä jätän tähän.

Soitin H:lle Alanyaan. Hellettä piisaa +25 niissä maisemissa. Kerroin, mitä täällä. Tänään taas vetinen keli. Laivat huutavat sumussa merellä varoittaakseen olemassa olostaan. Tätä mieluummin kuin paksua lumikerrosta ja paukkuvaa pakkasta Yrjö Jylhän tapaan:

On pakkanen, maa tulvillaan on lunta
ja ikkunassa kukkii jää,
mun silmiini se vihmoo suven unta,
kun kylmä säde ruutuun kimmeltää.

(Ens. säe runosta Jääkukkia)









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti