4. maaliskuuta 2015

EREHDYS

Suurin moka kohdallani, mitä pitkään aikaan. Olin merkinnyt kalenteriin aivan oikein Kotisairaalan hoitajien tulevaksi meille tiistaina (eilen). Jossain vaiheessa muutin sen mielessäni keskiviikoksi (tänään). Puoliso ravinnotta, senkin tiesin. Rauhoittava pilleri, sekin tiedossa, Kaikki hyvin, ylihuomenna (keskiviikko) tulevat. Olin tilannut Herkusta lähetyksen ja mietin, ehtiikö ennen hoitajia keskiviikkona.

Eilen tiistaiaamuna soi ovikello. Ihmettelin. Kuka? Jehovan todistajia? Naapuri hädässä? Avasin oven ja Kotisairaalan henkilökuntaa seisoi portaassa. Sanoin "huomenna" ja olin varma heidän erehtyneen päivästä. Olin syöttänyt puolisolle tavanomaisen aamiaisen puuroineen ja voileipineen, olin aamutakissa, oma vuoteeni petaamatta, koti tuulettamatta. Sanoivat "tänään" ja tulivat sisälle. Katsoin kalenterista: "tänään". Ei kun anteeksi pyytelemään ja moneen kertaan. Annoin rauhoittavan pillerin puolisolle, jonka mukisematta ottikin tietämättä, mikä se oli.

Ensin otettiin toisesta luomesta ompeleet. Hyvin meni. Pilleri alkoi vaikuttaa. Puhdistettiin vatsapuolen luomenpaikka ja kerrottiin sen hiukan ärtyneen. Joka toinen päivä edelleen puhdistus, voitelu ja uusi side. Tuli verikokeen vuoro. Olin valmiusasemissa pitelemään puolisoa, jos vastustelee. Ei tarvinnut. Pilleri teki tehtäväänsä. Veret saatiin yhtä koetta paitsi, joka olisi vaatinut sen ravinnotta olemisen. Taas nolotti ja anteeksi pyytelyä.

No, kaikki erehtyvät ja mokailevat joskus. Tällä lohduttauduin. Mutta häpesin kuitenkin. Suuresti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti