27. huhtikuuta 2015

KIELIONGELMA

Palatakseni näin äkkisältään tekstiini koskien ainoastaan englanninkielistä palvelua Fotoyks-liikkeessä, kerron saaneeni puhelimitse yhteyden asianomaisen liikkeen johtajaan. Hän kertoi ongelman olevan tiedossa, mutta kun kritiikkiä ei ole tullut, asia jätettiin "hyllylle". Me suomalaiset olemme yleensä kehnoja tekemään reklamaatiota, jos myös kiitoksia ja kehuja, kun ovat aiheellisia. Urputamme keskenämme, pubeissa, kahvikekkereissä, mutta emme ota yhteyttä ongelman aiheuttajaan, joka olisi hyödyllisempää.

Nyt minun hämmästyksen värittämä kysymykseni kieliongelmasta liikkeessä otetaan kuulemma käsittelyyn. Kerroin myös ottaneeni yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, jonka tein jo heti liikkeessä käytyäni. Minusta on edelleenkin suorastaan törkeää, että palveluammatissa myymälässä työskentelevä  asiakasta palveleva henkilö ei puhu ollenkaan suomenkieltä. Sekin hämmästyttää, että hän ymmärtää sitä hyvin kuitenkin. Tarkoittaa, että asiakas puhuu suomea ja myyjä vain englantia. Miten asiakas, joka ei englantia puhu/ymmärrä, tulee tässä liikkeessä palvelluksi?  Kuinka moni asiakas ei enää tule liikkeeseen ja kertoo  kommunikointivaikeuksista myyjän kanssa? Tätä pohtii myös Fotoyksin johtaja ja oli siitäkin tietoinen. Liike mainostaa olevansa 100% suomalainen ja kuitenkin siellä tarvitaan asiakkaalla englanninkielen taitoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti