12. joulukuuta 2015

OLISI VANHASSA VARA PAREMPI

Uskottava on, hehkulamppuja ei ole enää. On led-lamppuja ja halogeeneja. Uusiksi menee kattokruunujen valot. Mikä vanhoissa hehkulampuissa oli vikana? En usko niiden suurempaan sähkön kulutukseen. Rullauduin Itäkeskuksen Prismaan, enkä tähänkään kauppaan viehättynyt. Koneportaita, kerroksia, ei myyjiä, joulukiireisiä asiakkaita. Oi, mitenkä kaipaankaan aikaa, kun oli myyjä ja hän kysyi ystävällisellä äänellä "tuleeko muuta?". Nyt asiakasparka harhailee yksin pitkin lohduttoman pitkiä käytäviä kaupoissa ainoina oppainaan ikävät plakaatit "kodinkoneet" tai "murot ja keksit" käytävien yläpuolella. Jos saa kiinni henkilökunnan edustajan, saa vastaukseksi "niitä on käytävällä numero 25". 25??? Missä on käytävä numero 25? Olen väsynyt nykyaikaan.

Hietalahden hallia ei saakaan kauppias Roslund, vaikka minäkin niin luulin. Helsingin kaupunki perui myyntiaikeen. Mitä vanhalle kauppahallille nyt tapahtuu, jää nähtäväksi. Jatkuuko kuten ennen? Hallista on ollut vuosien mittaan moneksi. Sen ovat kirpputorikauppiaat vallanneet, on myyty antiikkia, koettu kovia, asiakaskatoa, remontoitu... Se on Helsingin kauppahalleista minulle vierain, vaikka kirpputoriaikana olen itsekin siellä kojua pitänyt jo edesmenneen pikkuserkkuni kanssa. Minulla oli Lumikki- ja Mikki Hiiri-lautasia jäänyt lapsuudesta. Ne möin. Muistan, mitenkä lautanen piti syödessä saada tyhjäksi, että pohjalla oleva olento tuli näkyviin.  Vanha herra, joka lautaseni osti, näytti hetkiseksi hänkin palautuneen kauaksi lapsuuteen. Ehkä hän myös oli syönyt Mikki Hiiri-lautaselta.

Minä en viihdy Itäkeskuksessa. Nyt sen tunnustan. Asunnossa ei vikaa, mutta koko kaupunginosa ei saa sympatiaani. Asun täällä kuitenkin, mutta Prismaan en enää mene. Ensinnäkin lonkalle liian pitkä kävelymatka, ankea sisäänkäynti ja heti edessä ensimmäiset koneportaat. Varmasti oli hissikin jossain, mutta yleensä ne on hyvin piilotettu. Onneksi ei ole mikään pakko Prismaan mennä.

Jos Joulupukki toisi minulle hyvää tahtoa ja halua alkaa tykätä edes pikkuisen Itäkeskuksesta. Ai niin, mutta Joulupukki onkin satua.









4 kommenttia:

  1. Hei! Minä yritän kotiutua omaan kotiini. Täälläkin paljon tekemistä, vaan tänään en tee enkä mihinkään mene. Laskeskelin, että viimeisen viiden vuoden aikana olen ollut max 30 yötä täällä. Lapset 3 kpl tulleet ja menneet opiskelleet, saaneet lapsia, muuttaneet. Nuorimmaisen kanssa ja vävypojan kanssa asutaan tällä erää. Tilaa onneksi on. Totutellessa. Mukavaa viikonloppua T. Sanna

    VastaaPoista
  2. On ne tavalliset hehkulamput todella kadonneet. Olin alkuviikosta käymässä Jumbon City-Marketissa, kun oli muissa asioissa siellä päin liikkeellä. Aina kun olen vieraassa kaupassa, niin iskee epäusko. Mitään ei löydä ja jos jotain etsii niin todellakin saa vastauksen käytävä 22 tai jotain ja sitten alkaa sen käytävän metsäsätäminen. Onneksi "omassa" lähikaupassa myyjät vievät hyllylle asti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. CurryKaneli,minulla on täällä ikävä omaa entistä lähikauppaani,Aleksin Stockmannia. Siellä löysi,tiesi ja sai.

      Poista