19. maaliskuuta 2016

PUMPPUKAHVIA PUMPPUPANNUUN

Olen huomannut taas yhden asian tässä yksin elämisessäni. En piittaa tuon taivaallista juhlapyhistä. Joulukin meni kuten muutkin ajat. Nyt luen lammasreseptejä lehdestä, enkä edes ajattele itse paistavani. Ei mignon munia, joiden kuorimisreseptin luin myös. On minulla pashamuotti, on. Ennen vimmatusti käytetty kuten kaikkia muitakin sesonkiruokiin kuuluvia. Vappuna ei ilmapallon ilmapalloa enää tai ruokapöydällä serpentiinejä sekaantumassa lautaselleni. Ei nakkeja ja perunasalaattia. Paistaisin pääsiäisenä lampaan viulun, jos minulla olisi vielä puoliso.

Rahaa ei ruokaan kulu. Mutta K-citymarketin pluskortti olisi kuulemma hankittava. Olen vähän kyllästynyt siihen, kun kassa jokaisena maksukertana tiukkaa "löytyykö pluskortti?" Ja minä vastaan, ettei löydy. Korttiin pitää antaa kulloisenkin voimassa olevan hinnaston mukainen liittymismaksu. Kuinka suuri se on? Kuinka kauan kestää, kunnes olen sen saanut "kulutettua" ja alan todella hyötyä kortin tarjoamista eduista? Asia tuli taas aktuelliksi, kun yritin ostaa useamman paketin kahvia, josta tulee piakkoin tarjous, oliko se nyt kolme pakettia pilkkahinnalla. Mutta kun ei ole sitä plussakorttia. Minua katsotaan aina sillä silmällä, että olen ainoa ihminen koko maailmassa, jolla ei ole plussakorttia.

Käyttämääni suodatinjauhatuskahvia ei K-kaupassa ollut. Oli lavakaupalla pannu- ja pressopannukahvia. Pyysin myyjän paikalle, joka nappasi paketin tätä mainittua kahvia ja sanoi sen olevan suodatinkahvia. Intin kohteliaasti vastaan ja pyysin häntä katsomaan paketin päällä olevia kuvia. Hän katsoi. Oli vanhanaikaisen kahvipannun kuva sankoineen ja kuva pressopannusta.  Hän ei tuntenut pressopannua eikä pressokahvia. Kun näytin kädellä, miten valmistus pressopannussa tapahtuu, sanoi nainen "siis pumppukahvia ja pumppupannu". Lopulta selvisi, että joku oli laittanut koko lavallisen pannukahvia ja "pumppukahvia" suodatinkahvin paikalle. Lähti hakemaan varastosta haluamaani kahvia. Toi yhden paketin, olisin tahtonut useamman, mutta siinä vaiheessa olin jo väsynyt tähän kahviasiaan ja lupasin ostaa myöhemmin lisää. Ehkä saavat suodatinkahvia esille hyllyynkin. "Pumppukahvia" ostan joskus pressopannuuni, mutta "pumppupannuksi" sitä en suostu nimittämään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti