8. heinäkuuta 2017

PARIISISTA MARRAKECHIIN

Olen kirjassa Tyttö joka nielaisi Eiffel-tornin kokoisen pilven niin pitkällä, että "pilven nielaissut" on marokkolainen pieni tyttö, joka sairastaa kystistä fibroosia, joka vaikuttaa ihmisen hengitysteihin ollen kuin keuhkot täyttävä pilvi. Zahera on tytön nimi ja hänet haluaa adoptoida ranskalainen  Providence, jonka on nopeasti opittava lentämään. Islannissa on purkautunut tulivuori, joka lennättänyt taivaalle hiekkaa ja muuta moskaa, jotka estävät ja haittaavat lentoliikennettä Euroopassa. Providencen oli määrä hakea Marokosta Zahera. Lentokoneet eivät lennä. Siksi hänen pitää oppia lentämään itse omin käsin ja voimin.

Providence otti yhteyttä ihmisiin, jotka olivat erikoistuneet ihmisen opettamiseen lentämisen taidossa. Asialla oli kiire, koska Zahera jo sairaalassa odotti. Providencen opettajat olivat munkkeja, joilla luostari Pariisissa. Ranskatar oppi lentämään. Hänen piti pukeutua bikineihin ollakseen mahdollisimman kevyt.  Hän nousi taivaalle Orlyn kentän kiitoradalta tuntemansa lennonjohtotornin työntekijän opastuksella päämääränä Marrakech. Häntä kohdeltiin kuin lentokonetta. Kiitäessään pilvien lomassa häntä tulivat tervehtimään eri maitten päämiehet alkaen Obamasta. Presidenttiä ei koskenut lentokiellot, vaan Air Force One nousi ilmaan kohdatakseen Providencen, josta oli tullut kuuluisampi kuin Mona Lisa.

Suurin piirtein tässä kohdin kirjaa olen. Olen hidastanut sen lukemista. En pidä siitä että tämä kirja loppuu. Pitkitän. Kirja ilmestynyt Ranskassa 2015 ja meillä Otavan kustantamana seuraavana vuonna. Romain Puértolasin kirjan on suomentanut  Taina Helkamo.

J:llä tänään syntymäpäivä. Lähetin onnittelut ja pätkän Pohjanpään runoa. Äitinikin oli heinäkuun lapsi ja samoin S-L Italiassa. Heinäkuu on hyvä kuukausi syntyä. Eino Leino kirjoitti runon Heinäkuun lapsi, itsekin heinäkuussa syntynyt. Tässä pari säkeistöä.

... Olen lapsi mä heleän heinäkuun,
minä kaipaan kaunista säätä.
En kestä mä ivaa ilkkuvan suun,

en karsahan katseen jäätä.
Minä rakastan laulua laakson puun,
en tunturin tuulispäätä.











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti