19. joulukuuta 2017

ASIOILLE ENNEN RUUHKAA

Taas olen lähdössä asioille. Nyt lunastamaan HKO:n kenraaliliput. Samalla ensi viikkoon asti hedelmät ja mitä jääkaappi on vaille. Tulee pitempi tovi, kun en kauppoihin rullaa. Tänään siis vielä kaupallisen joulun keskelle, joka kulminoituu useilla ihmisillä jonnekin perjantain ja lauantain seutuville.

H soitti ja lyötiin lukkoon hänen luokseni tulemisensa tammikuun aikana. Joulukortteja tullut lisää. Tunnen useamman M:n ja eilen soitti heistä eräs. En kuullut. Pitänee tänään soittaa takaisin. En kanniskele puhelinta mukanani huoneesta toiseen. Tiedän joidenkin niin tekevän. Nyt olen ollut paikoissa, joissa puhelimen ääni häiritsee, joten olen pannut minimiin. Sitten unohtuu. Puhelin on toki tärkeä, mutta ei hallitseva.

Taloyhtiö pudotti postiluukusta joulunajan ohjeet. Ilotulitusta ei saa järjestää talon pihalla. Ulkoroihut kiellettyjä. Muita varsinaisia kieltoja ei ole, mutta neuvoja sitäkin enemmän. Mihin pannaan lahjapaperit, kinkun rasva, uudenvuoden tinat, kaikenlaiset valosarjat, loppuun juhlineet joulukuuset, tuikkukynttilöiden kuoret...  Minulta ei tule näistä mitään. Tuikun kuoret olen tähänkin asti pannut laatikkoon, jonka kyljessä lukee "metallit". Samaan syssyyn kapselikahvin kuoret. Tämän neuvon sain jo Nespresson baristalta. Siis joulu kohdallani on ilman muuta harvinaisen siisti.

Tästä tulikin mieleeni, että pitää imuroida. Se on kinkkinen homma, kun pitää istuen suoriutua lonkan takia. Mukana seuraa rollaattori, joka hommassa toimii apuna. Sitten pyyhkiskelen tomuja ja siinä se minun joulusiivoukseni onkin. Joku naispuolinen ystävä kertoi jo vaihtaneensa jouluverhot ja suursiivonneensa komerot.

Nyt lipittelen latteni loppuun. Sitten suihkuun ja muut manööverit ihmisten ilmoille lähtöä varten. Aamu ja aamupäivä on parasta ostosaikaa minulle. Ruuhkaa rakastavat eivät aivan vielä ole liikkeellä. Hyvää päivää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti