26. joulukuuta 2017

MUKAVAA TAPANIA

Täällä taas minä. Eletään Tapaninpäivää, joulupyhistä viimeistä. Liekö enää nykyisin varsinaisia "pyhiä". Kaupat auki, kaikki eivät joulua vietä. Tässäkin talossa eilen illalla vielä yhdentoista maissa joku lähinaapuri konepesi pyykkiä ja lingotessa kone hyppeli melkein seinien läpi. Tämän homman olisi voinut jättää joulun jälkeisille päiville. Sen verran kunnioitusta!

USAssa keskustellaan siitä, toivottiko maan edellinen presidentti Barack Obama kansalleen "Merry Christmas" vai ei. Video näytti, että toivotti, vaikka nykyinen presidentti Donald Trump väitti joulun toivotuksen olleen edeltäjälleen tuikituntematon. Siellä päin väännetään asiasta kuin asiasta maan laajuinen keskustelunaihe. Katselin minäkin todisteen videona. Pitäähän eurooppalaisen tietää. Ja kyllä Obama toivotti! Rouva myös.

Olen aikaisemminkin sanonut ja sanon taas. TV hemmottelee katselijoitaan joulun aikaan. Monia kymmeniä elokuvia valittavana. Eilen jumituin näköradion ääreen ja tänään jälleen. Panin oikein paperille leffat ja ajat. Tulee Karvinenkin. Sarjaleffoista Doc Martin. Minä niin tykkään lääkäreistä! Tämänkin päivän ateria ajoitetaan tv-annin mukaan. On muuten bataattilaatikon vuoro. Lanttu- ja perunalaatikko syöty. Kekseistä enää Fazerin Toscat jäljellä. Olen puputtanut sen kuin olen ehtinyt. Joulu ei ole kuin kerran vuodessa. Huomenna pitää saada hedelmiä ja kympin lottovoitto. Huomenna myös ruotuun ja vahvasti salaattilinjalle. Olen jo kaivannutkin.

Muun laiskottelun ohessa olen kuunnellut YouTubesta joulumusiikkia, niin klassista kuin kevyempää. Kaikki kelpaa. Hollantilaisen André Rieun´kin  kaivoin esille, vaikka näin tv:ssä koko joulukonsertin. Nukuin hyvin viime yön ja olo on niin pirtsakka. Lattekin jo menossa. Ei kun tätä Stefanin päivää viettämään. Tapaninajelulle en lähde.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti